Podle soudu manažeři věděli, že známá evropská automobilka falšuje data o emisích (ilustrační obrázek)

Podle soudu manažeři věděli, že známá evropská automobilka falšuje data o emisích (ilustrační obrázek)

Hrot 24, vygenerováno umělou inteligencí

Podvod s emisemi

Tresty za dieselgate. Soud poslal dva exmanažery za mříže, další vyvázli s podmínkou

Téměř deset let po vypuknutí aféry dieselgate padly v Německu tresty. Soud v Braunschweigu uznal čtveřici bývalých manažerů koncernu Volkswagen vinnou z podvodu kvůli manipulacím s emisemi dieselových motorů. Dva z nich míří do vězení, dva odešli s podmínkou.

tmn

Aféra, která v roce 2015 otřásla důvěrou v německý automobilový průmysl, odhalila, že Volkswagen do svých dieselových vozů instaloval software schopný zkreslit výsledky emisních testů. Podvodné systémy měly na papíře vykazovat ekologicky přívětivé hodnoty, přestože reálné emise tyto limity překračovaly. Koncern později přiznal, že software použil v jedenácti milionech aut po celém světě.

Nejvyšší trest — čtyři a půl roku vězení — si odnesl bývalý šéf vývoje dieselových motorů Jens Hadler. Do vězení zamíří i Hanno Jelden, někdejší vedoucí oddělení techniky pohonu, který byl odsouzen na dva roky a sedm měsíců.

Podmíněný trest v délce jednoho roku a tří měsíců dostal bývalý šéf vývoje značky Volkswagen Heinz-Jakob Neusser, čtvrtý odsouzený, označovaný pouze jako Thorsten D., odešel s podmínkou na jeden rok a deset měsíců.

Podle verdiktu soudu bylo prokázáno, že všichni čtyři obžalovaní o manipulacích s motory věděli – buď se přímo podíleli na vývoji podvodného softwaru, nebo jejich nasazení nijak nezabránili. Rozsudek zatím není pravomocný, obžalovaní se proti němu mohou odvolat.

Soudní proces s touto čtveřicí začal v roce 2021. Původně měl na lavici obžalovaných zasednout i bývalý generální ředitel Martin Winterkorn, jeho případ byl ale nakonec vyčleněn k samostatnému projednání. Proces s ním byl po zahájení v září loňského roku brzy přerušen kvůli jeho zdravotnímu stavu. Nyní 78letý Winterkorn vinu odmítá a tvrdí, že o podvodech se dozvěděl až těsně před jejich odhalením.

Dopady i roky poté

Dieselgate měla dopad nejen právní, ale i ekonomický. Skandál podle údajů samotného Volkswagenu přišel automobilku už na více než 33 miliard eur, tedy zhruba 820 miliard korun. Značně utrpěla také pověst vozů s naftovým pohonem, jejichž poptávka po roce 2015 dlouhodobě klesla.

Německá justice se aférou nadále zabývá. Kromě čerstvě ukončeného procesu a řízení s Winterkornem běží ještě čtyři další kauzy související s dieselgate, které dohromady zahrnují 31 obžalovaných. V roce 2022 už soud odsoudil někdejšího šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera k podmíněnému trestu 21 měsíců.

Stadler byl prvním členem vyššího vedení koncernu, který byl za účast na emisním podvodu pravomocně odsouzen — vinu sice dlouho odmítal, nakonec však přiznal, že proti podvodům mohl zasáhnout, ale neučinil tak.