Novému majiteli Home Creditu Liou Čchiang-tungovi přezdívají „čínský Jeff Bezos“
T. Schneider / Shutterstock.com / World Economic Forum / Wikimedia Commons, koláž Hrot24
Spotřebitelské úvěry
Odchod s hořkou příchutí. PPF uzavírá čínskou kapitolu, tamní Home Credit prodala za méně, než doufala
Investiční skupina PPF po 14 letech opustila čínský trh spotřebitelských půjček. Společnost Home Credit Consumer Finance prodala konsorciu vedenému čínským internetovým gigantem JD.com za zhruba 7,4 miliardy korun. Na transakci upozornily Seznam Zprávy, podle nichž je částka, kterou PPF za čínský Home Credit získala, zklamáním.
„Loni uzavřela PPF dohodu s konsorciem vedeným společností JD.com o prodeji Home Credit Consumer Finance. Od 31. prosince 2024, kdy PPF obdržela patřičná schválení od čínských regulatorních orgánů, se konsorcium v čele s jednou z největších e-commerce platforem v Číně stalo majoritním vlastníkem Home Credit Consumer Finance,“ řekl Seznam Zprávám mluvčí PPF Leoš Rousek.
Společnosti miliardáře a majitele internetové skupiny JD.com Liou Čchiang-tunga ovládly čínský Home Credit za 298 milionů eur (zhruba 7,4 miliardy korun). Podle zveřejněných finančních výsledků si PPF ponechala v čínském Home Creditu dvouprocentní podíl.
I když to na první pohled nezní špatně, jde o výrazně nižší částku, než v jakou PPF v minulosti doufala. Ještě v roce 2017 měla od asijské investiční společnosti PAG získat v přepočtu více než 7,5 miliardy korun, a to jen za menšinový podíl. Z této spolupráce ale nakonec sešlo.
Dnes už ale čínský Home Credit nové úvěry neposkytuje, pouze spravuje portfolio z předchozích let. PPF tedy v podstatě prodala „skořápku“ s licencí a infrastrukturou. „Na to, že to už nic nedělá, je cena slušná,“ okomentoval serveru Seznam Zprávy zdroj obeznámený se situací na čínském trhu.
Důvody poklesu hodnoty? Především tvrdší regulace, covidová opatření a hlavně fakt, že Home Credit neměl přístup k levnému financování, které je pro půjčkový byznys klíčové. Navíc PPF neuskutečnila v roce 2019 plánovaný vstup Home Creditu na burzu v Hongkongu, který mohl výrazně zvýšit jeho hodnotu.
Nový vlastník Liou Čchiang-tung, známý v byznysovém světě také jako Richard Liu a přezdívaný „čínský Jeff Bezos“, je jedním z hlavních hráčů v e-commerce. Podle žebříčku magazínu Forbes je s 6,2 miliardy dolarů (cca 135 miliard korun) momentálně 50. nejbohatším Číňanem.
Převzetím Home Creditu, jejž přejmenoval na Tianjin Jingdong Consumer Finance, se jeho impérium stalo členem trojice poskytovatelů spotřebitelských úvěrů s celostátní licencí – společně s konkurenčními kolosy Alibaba a Baidu.
Pro PPF jde o další krok v sérii prodejů zahraničních podniků Home Creditu. Už dříve, po začátku války na Ukrajině, se zbavila ruské banky Home Credit & Finance Bank (se ztrátou přes 21 miliard korun), byznysu na Filipínách a v Indonésii a letos dokončila i odchod z Indie. Na řadě je Vietnam.