Škoda Enyaq RS Race: O 316 kg lehčí díky přírodní síle lnu

Škoda Enyaq RS Race: O 316 kg lehčí díky přírodní síle lnu

se souhlasem Škoda Auto

Škoda Enyaq RS Race: O 316 kg lehčí díky přírodní síle lnu

Nižší, lehčí a nabitý inovacemi. Koncept Enyaq RS Race od Škoda Motorsport není jen showcar – je to testovací platforma pro technologie, které proniknou do sériových vozů. A zatímco design drásá oči, revoluce se skrývá v detailech: přírodní lněná vlákna nahrazující uhlík, brutální aerodynamika a zvukový systém, který z elektromobilu dělá rockovou hvězdu.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Galerie (4)

Biokompozity: Když len poráží uhlík

Hlavní trik? Snížení hmotnosti o 316 kg. „Použili jsme biokompozity s lnem, které mají srovnatelnou tuhost jako uhlíková vlákna, ale menší ekologickou stopu,“ vysvětluje tým Škoda Motorsport. Ve spolupráci se švýcarským expertem Bcomp vznikl materiál PowerRibs™ – 3D struktura z lnu, jež ušetří až 85 % emisí CO₂ oproti uhlíku. Najdete ji v náraznících, střeše i interiéru. „Pěstování lnu je šetrnější k půdě než jiné plodiny,“ doplňuje zástupce Bcompu. Průhledná okna z polykarbonátu a panoramatická střecha z biohmoty dokončují dietní kúru.

Aerodynamika na steroidech

Rozšířené blatníky, agresivní difuzor a křídlo, které by nevyhodilo ani stíhačku – to je jen začátek. Spodní část chrání ocelové ližiny, chlazení brzd řeší mřížky v podbězích. Bezpečnost obstarává klec z chrom-molybdenové oceli, hasicí systém a šestibodové pásy – vše osvědčené v rallye voze Fabia RS Rally2. Brzdy? Desetipístkové třmeny vpředu svírají karbon-keramické kotouče.

Řízení pro hrdiny & zvuk, co nenechá chladným

V kokpitu vládne minimalistická džungle: volant z Fabia RS Rally2, hydraulická ruční brzda a pedály převzaté z rallye speciálu. Lineární řízení a samosvorné diferenciály drží vůz na trati jako přibitý. Ačkoli výkon (250 kW) a baterie (82 kWh) zůstaly, díky dietě zrychluje z 0 na 100 km/h pod 5 sekund. Zvuk? To je systém Havas. „Generujeme ‚řev‘ elektromotorů přes reproduktory. Je slyšet od 30 km/h a dá se nastavit,“ usmívají se technici. Proč? Aby řidič cítil, že řídí stroj, ne herní konzoli.