Michal Thomes, Rock For People

Michal Thomes, CEO Rock For People

koláž Hrot24 / Rock for People / archiv Michala Thomese (publikováno se svolením)

Nový podcast Hrotu

Českej kapitál s Michalem Thomesem: Guns N’ Roses, Linkin Park a rekordní rozpočet. Rock for People jede naplno

Festival Rock for People slaví 30 let. Oslavy budou ve velkém – s top světovými hvězdami i nadupaným budgetem. Jaký je pohled ze zákulisí největšího tuzemského hudebního festivalu? A jaká byla cesta jeho zakladatele od chemie k produkci masivní kulturní události? O tom mluví Michal Thomes v prvním díle podcastu Českej kapitál.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Když se ptám Michala Thomese, jak se má krátce před startem Rock for People, odpověď je nečekaně klidná. „Možná falešný pocit, ale zatím to běží. Tým funguje s důvěrou, že to bude další dobrý ročník,“ říká. Nejde přitom o ledajaký ročník – festival slaví 30 let a míří na historické maximum. Rozsahem, rozpočtem i line-upem.

Hlavní tahák? „Guns N’ Roses – to je naše narozeninová třešnička,“ přiznává Thomes. Ale největší ohlas zaznamenali Linkin Park. „Jejich návrat po smrti Chestera Benningtona a nová deska se zpěvačkou skvěle zafungovaly. Jako jeden z mála evropských festivalů je letos máme. A fanoušci šílí.“

Začíná se mi o něm zdát. Tak poznám, že se to blíží.
Michal Thomes o letošním Rock for People

Rozpočet festivalu se letos oproti loňsku téměř zdvojnásobil. „Řekli jsme si: pojďme do toho naplno, když máme kulaté výročí. Ale museli jsme taky prodat výrazně víc lístků. Sázka na jednu kartu. Zatím to vychází, ale šampaňské si otevřu, až vypneme elektřinu,“ směje se.

Největší náklad? Jednoznačně kapely. „Program spolyká přes 50 procent rozpočtu,“ vypočítává Thomes. Následuje produkce – stage, technika, zázemí. Nechybí marketingová kampaň, která běží celý rok, a tým – zhruba 16 lidí pracuje na festivalu full time celoročně, během příprav se tým rozroste do stovek a při akci samotné až do tisícovek.

Proč má festival úspěch? Protože máme vlastní areál

Festival se koná v Parku 360 v Hradci Králové. A právě jeho dlouhodobá správa je podle Thomese zásadní výhoda. „Bez celoročního nájmu bychom festival takového rozsahu nedokázali připravit. Areál si upravujeme na míru – letos třeba přibudou keramické záchody, zlepšujeme infrastrukturu, řešíme ekologii.“

Udržitelnost je vůbec silné téma. „Třídíme 17 druhů odpadů, máme vodíkovou a solární stage, vozíme kapely elektrovozy z letiště. A třeba voda ze sprch v kempu se přečistí a použije na splachování záchodů.“

Bookování hvězd?

Jak se dostanete k takovým jménům jako Guns N’ Roses nebo Linkin Park? „Nevoláte Axlovi. Všechno běží přes agenty. Ti zastupují celý roster kapel a my s nimi jednáme. Musíte se trefit do správného termínu, fáze turné, kontinentu – a mít připravené alternativy.“

Řekli jsme si: pojďme do toho naplno, když máme kulaté výročí. Ale museli jsme taky prodat výrazně víc lístků.
Michal Thomes o našlapané soupisce hudebních hvězd

Někdy to vyjde, jindy ne. „Mojí srdcovkou jsou System of a Down. Ale ti hrají málo a samostatné koncerty, takže nejsou pro festivaly dostupní. Tak snad basák, který letos hraje v jiné kapele u nás, řekne klukům, že Rock for People stojí za to,“ dodává s úsměvem.

Třicet let výzev (a ručníků)

Za tři dekády se festival vyvíjel. Z nadšenecké akce bez podnikatelského plánu se stal profesionální brand. „Pamatuju, jak jsme pro první zahraniční kapelu sháněli 12 froté ručníků a já je bral z domu. Dnes máme dva tisíce vlastních. Produkce už umí odbavit i největší jména.“

A bizarní požadavky? „Třeba mexické pivo, které se u nás neprodává. Dřív jsme ho sháněli. Dnes řekneme – nešlo by to nahradit něčím lokálním, co neletělo přes půl světa? Jsme asertivnější a udržitelnější.“

Od chromatografie k rockovým ikonám

Thomes vystudoval chemii na VŠCHT a sedm let analyzoval potraviny. „Dělal jsem kapalinovou chromatografii. Pak přišla křižovatka – buď zůstat v akademickém světě, nebo se naplno vrhnout do organizace festivalu. A vyhrála muzika.“

Cesta nebyla snadná. „Prvních deset let jsme po každém ročníku říkali, že to byl poslední. Ale vždycky se objevila chuť to zkusit znovu – a lépe.“ Zásadní změna přišla před osmi lety. „Začali jsme víc plánovat, profesionalizovat tým, budovat dlouhodobou strategii. Výsledek? Rock for People dnes patří mezi evropské festivaly, které se nebojí mířit vysoko.“

Rada na závěr? Vydržet, poučit se, mít tým

Co by Michal Thomes poradil začínajícím podnikatelům? „V oblasti kultury se připravte na nejistotu. Počasí, pandemie – věci mimo vaši kontrolu. Ale obecně? Počítejte s nezdary. Vydržte. Poučte se. A obklopte se skvělým týmem. Bez něj to nejde.“